Datum Referent Titel
01.11.2012 Laura Doria Förderung der prospektiv-nutzergerechten Gestaltung und der Akzeptanz von medizinischen Hilfsmitteln
09.11.2012 Dipl.Psych. Maria Luz Einfluss einer Navigated Control-Unterstützung auf die Qualität des Operationsergebnisses bei einer simulierten Mastoidektomie
15.11.2012 Dipl.-Ing. Matthias Zickerow Gestaltungsrichtlinien zur Optimierung von multimodalen, multitasking Aufgaben in minimal invasiven Operationen
22.11.2012 Dipl.-Psych. Monika Elepfandt Prospektive Gestaltung berührungsloser Interaktion im realen dreidimensionalen Raum
13.12.2012 Stefan Lindner, M.Sc. Modellierung von Überraschung und Erwartung mit ACT-R
20.12.2012 Hardy Smieszek, M.Sc. Ganzheitliche Modellierung der Flugverkehrskontrolle mit farbigen Petrinetzen
03.01.2013 Alice Gross, M.Sc. N.N.
17.01.2013 Diana Raich, M.Sc. N.N.
24.01.2013 Magali Balaud Verhaltenseffekte im Umgang mit (Likelihood-)Alarmsystemen
31.01.2013 Dipl.-Psych. Janna Protzak N.N.
14.02.2013 Stefan Schaffer, M.A. Modellierung der Modalitätenwahl bei multimodaler Mensch-Computer Interaktion

Ringvorlesung Sommersemester 2012

Datum Referent Titel
10.05.2012 Dipl.-Ing. Natalyia Baran Unterstützung von Operateuren bei der System- identifikation und Reglertuning an chemischen Anlagen
24.05.2012 Dipl.-Ing. Sebastian Werk Einsatz von Schlüsselindikatoren für die Berücksichtigung unsicherer Randbedingungen in der Anlagenführung
14.06.2012 Dipl.-Ing. Benjamin Bähr Blended Prototyping
21.06.2012 Elisabeth Dittrich, M.Sc. Darstellung von Relationen zwischen Baumstrukturen und 3D-Objekten in immersiver Virtueller Realität
28.06.2012 Julia Seebode, M.A. Einfluss von Systemausgaben auf die Gebrauchstauglichkeit multimodaler Mensch-Maschine-Systeme
12.07.2012 Dipl.-Psych. Charlotte Meyer Meilen- und Stolpersteine auf dem Weg zu dynamischer Funktionsallokation

Ringvorlesung-Wintersemester 2011/2012

Datum Referent Titel
13.10.2011 Dipl.-Ing. Robert Steingräber Haptische Interaktion und Trainingsalgorithmen für die Schlaganfall-Rehabilitation
10.11.2011 Hardy Smieszek, M.Sc. Modellierung des Einflusses von Umgebungsvariablen auf die Leistung von Fluglotsen
17.11.2011 Dipl. Psych. Maria Luz Ideensammlung zur Messung des chirurgischen Situations-bewusstseins bei der Mastoidektomie
08.12.2011 Dipl.-Ing. (FH) Julian Adenauer Untersuchung von Gestaltungsvarianten für Mixed-Reality Mock-Ups des Smart Hybrid Prototyping
05.01.2012 Dipl.-Psych. Susanne Dannehl Prospektiv-nutzergerechte Gestaltung von Medizinprodukten ? Methoden zur akzeptanzfördernden Gestaltung von durch Patienten selbst genutzten Hilfsmitteln
19.01.2012 Dipl.-Psych., Dipl.-Wirt.-Inf. (FH) Simone Schmid Visual augmented feedback in motor neurorehabiliation after stroke
26.01.2012 Dipl.-Psych. Monika Elepfandt Prospektive Gestaltung von berührungsloser Interaktion im realen 3D- Raum
02.02.2012 Dipl.-Inf. Enrico Maier Unbewusste Kommunikation in der Mensch-Computer-Interaktion
09.02.2012 Dipl.-Psych. Janna Protzak N.N.

Ringvorlesung Sommersemester 2011

Datum Referent Titel
28.04.2011 Dipl.-Ing. Nora Wittbrodt Tauschgeschäft - interdisziplinärer Wissenstransfer live
12.05.2011 M.Sc. Elisabeth Dittrich Informationsvisualisierung von Produktdaten in virtuellen Umgebungen
19.05.2011 M.Sc. Rebecca Wiczorek Verhaltenswirksamkeit von Likelihood Alarmsystemen
26.06.2011 Dipl.-Ing. Sebastian Werk Prozess-Monitoring zur Beurteilung des Betriebsverhaltens komplexer verfahrenstechnischer Systeme
09.06.2011 Dipl.-Psych. Janna Protzak Fehlererkennung im Fahrzeug: Anwendungsmöglichkeiten und Nutzen von EEG-Messungen
16.06.2011 Dipl.-Psych. Charlotte Meyer Kooperative Automatisierung
23.06.2011 Dipl.-Psych. Torsten Günzler Entscheidungsverhalten im Umgang mit Alarmsystemen
07.07.2011 Dipl.-Des. Marlene Vogel Nutzererleben im Verlauf der Mensch-Technik-Interaktion

Ringvorlesung-Wintersemester 2010/2011

Datum Referent Titel
28.10.2010 Dipl.-Psych., Dipl.-Inf. Simone Schmid Entwicklung von Richtlinien für die Gestaltung von visuellen Rückmeldungen in der roboter-gestützten motorischen Neurorehabilitation
04.11.2010 M. Sc. Christian Stößel Ältere und Androiden: Unheimliche Begegnungen der dritten Art
18.11.2010 Dipl.-Ing. Julian Adenauer Human-Centered Virtual Prototyping
25.11.2010 M. Eng. Sylvia Donner Instrumentenbedingte Belastung und Beanspruchung bei laparoskopischen Eingriffen - Diskussion des Versuchsdesigns
02.12.2010 M. Sc. Anna-Maria Seyffert Beanspruchsauswertung innerhalb einer Gruppe (OP-Team)
09.12.2010 Dipl.-Psych. Susanne Dannehl Bewertung Vorstudienverlauf
06.01.2011 Dipl.-Inf. Enrico Maier Implizite Mensch-Maschine Interaktion in intelligenten Umgebungen
13.01.2011 Dipl.-Psych., Dipl.-Inf. Simone Schmid Rückmeldungen in der geräte-assistierten Neuroreha: Erste Ergebnisse und künftige Untersuchungen
20.01.2011 Dipl.-Psych. Monika Elepfandt Prospektive Gestaltung berührungsloser Interaktion im realen dreidimensionalen Raum
03.02.2011 Julia Seebode, M.A. Möglichkeiten vibrotaktiler Rückmeldungen auf dem Mobiltelefon
17.02.2011 Dipl.-Ing. Robert Steingräber N.N.

Ringvorlesung Sommersemester 2010

Datum Referent Titel
15.04.2010 Dipl.-Psych. Antje Lichtenstein Entwicklung von Guidelines zur Darstellung von visuellen Informationen im dreidimensionalen Raum - von der Grundlagenforschung zur Praxis
06.05.2010 Dipl.-Psych. Saskia Kain N.N.
27.05.2010 Dipl.-Ing. Nora Wittbrodt Kommunikationsumgebung und -konzept für ein Remote Airport Tower Control Center
03.06.2010 M.Sc. Elisabeth Dittrich Likelihood Alarmsysteme - Ergebnisse der ersten Untersuchung und weiteres Vorgehen
10.06.2010 M.Sc. Elisabeth Dittrich 3D Interfaces ? User Performance in Virtual Reality
16.06.2010 M.Sc. Anna-Maria Seyffert Untersuchungen und Aspekte der prospektiv-nutzergerechten Softwaregestaltung in der minimal invasiven Chirurgie
17.06.2010 M.Sc. Christian Stößel Multitouch im Generationenvergleich: Brauchen wir andere Gesten für ältere Nutzer?
30.06.2010 Dipl.-Psych. Stefanie Huber Rare-scenario-testing im Flugsimulator - ein Experiment zur Testung einer neuen Funktionalität für eine Airport Moving Map
15.07.2010 Dipl.-Psych. Simone Schmid Entwicklung von Richtlinien für die Gestaltung von visuellen Rückmeldungen in der roboter- gestützten motorischen Neurorehabilitation

Ringvorlesung Wintersemester 2009/2010

Datum Referent Titel
05.11.2009 Dipl.-Inf. Anne Wegerich Experimentplanung Parametereinfluss von AR- Visualisierung
12.11.2009 Dipl.-Ing. Sebastian Welke Fahrerintentionserkennung ? Analyse kognitiver Prozesse des Stimulus-Response-Mappings beim Ausweichmanöver
26.11.2009 Dipl.-Psych. Susanne Dannehl Prospektiv-nutzergerechte Gestaltung von Medizinprodukten ? Methoden zur akzeptanzfördernden Gestaltung von durch Patienten selbst genutzten Hilfsmitteln
10.12.2009 Dipl.-Ing. Julian Adenauer Hybride Prototypen in der Produktentwicklung
07.01.2010 M.A. Stefan Schaffer Modellierung von Benutzerverhalten im Umgang mit multimodalen Diensten
14.02.2010 Dipl.-Psych. Nina Gérard Verhaltenseffekte von Alarmen
21.01.2010 M.Sc. Anna-Maria Seyffert Entwicklung von Richtlinien zur prospektiv-nutzergerechten Softwaregestaltung bei minimal-invasiven Eingriffen

Ringvorlesung Sommersemester 2009

Datum Referent Titel
16.04.2009 Dipl.-Psych. Eva Wiese Räumliches Schlussfolgern mit externalen Repräsentationen
30.04.2009 M.Sc. Nele Pape Quantitative Modellierung von Dauerschätzung in dynamischen Systemen
14.05.2009 Dipl.-Inf. Philippe Büttner Kausales Schließen in komplexen Systemen
28.05.2009 Dipl.-Ing. Nora Wittbrodt Kommunikation im Tower - eine Ist-Erhebung
25.06.2009 M.Sc. Christian Stößel Gestensteuerung für ältere Leute: Fluch oder Segen?
09.07.2009 Dipl.-Psych. M.Sc. Stefanie Huber Flugunfallanalyse und -vermeidung - the next generation

Ringvorlesung Wintersemester 2008/2009

Datum Referent Titel
27.10.2008 Dr.-Ing. Sascha Mahlke Nutzungserleben der Interaktion mit technischen Systemen - Rückblick und Ausblick
10.11.2008 Dr.-Ing. Jeronimo Dzaack N.N.
22.12.2008 Dipl.-Inform. Johann Habakuk Israel Mixed Reality: Als Informatiker bei prometei
12.01.2009 Dipl.-Psych. Cordula Krinner Design von Assistenz: Promotion im Rahmen des Graduiertenkollegs prometei
19.01.2009 Dipl.-Ing. Carsten Mohs Intuitive Benutzung technischer Systeme: Definition, Umsetzung und Evaluation
02.02.2009 Dr.-Ing. Jörg Huss Vom Psychologen zum Ingenieur - Chancen und Fallstricke einer interdisziplinären Promotion

Ringvorlesung Sommersemester 2008

Datum Referent Titel
18.02.2008 Prof. Hartmut Wandke Humboldt-Universität zu Berlin Handlungsphasen-bezogene Assistenz in der Mensch-Maschine-Interaktion -- ein Konzept und seine Umsetzung in verschiedenen Anwendungsgebieten
03.03.2008 Prof. Lucienne Blessing Université du Luxembourg Vorstellung des Fachgebiets Konstruktionstechnik und Entwicklungsmethodik (KTEM)
17.03.2008 Prof. M. Rötting (Technische Universität Berlin) Vorstellung des Fachgebiets Mensch-Maschine-Systeme und des FSP4 - Menschliche Informationsaufnahme- und Verarbeitung im 3-dimensionalen Raum
31.03.2008 PD Dr.-Ing. T. Jürgensohn (hfc Human Factors Consult GmbH) Ringvorlesungen, Interdisziplinarität und Modellierung
14.04.2008 Prof. D. Manzey (Technische Universität Berlin) Mensch-Automation-Sicherheit: Einblicke in die Forschungsarbeit am Fachgebiet Arbeits- und Organisationspsychologie
28.04.2008 Prof. G. Wozny (Technische Universität Berlin) Entwicklungsmodelle in der Verfahrens- und Automatisierungstechnik zur Prozessführung
26.05.2008 Prof. Dr.-Ing. R. Stark (Technische Universität Berlin) Benutzerzentrierte Virtual-Reality-Werkzeuge für Sketching, Test und Training
16.06.2008 Prof. Dr.-Ing. L. Urbas (Technische Universität Dresden) Vorstellung der Professur für Prozessleittechnik am Institut für Automatisierungstechnik der Technischen Universität Dresden und des FSP7 - Einsatz von kognitiven Benutzermodellen in der Systemgestaltung
26.06.2008 Prof. Dr. M. Thüring (Technische Universität Berlin) Methoden des Usability Testings in Forschungsprojekten zur Mensch-Maschine-Interaktion

Ringvorlesung Sommersemester 2007

Datum Referent Titel
04.06.07 Jörg Huss Trend-basierte Datenbank-Suchmaschine
02.07.07 Caroline Clemens Benutzereinteilung für Sprachdialogsysteme
09.07.07 Jörn Hurtienne Image Schemata im User Interface Design

Ringvorlesung Wintersemester 2006/2007

Datum Referent Titel
30.10.2006 Cordula Krinner Antizipation von Benutzerverhalten durch Entwickler beim Entwurf von Assistenzsystemen
08.01.2007 Anne Klostermann Acquiring causal models: implications for training
22.01.2007 Jeronimo Dzaack Kognitive Modellierung in der Systementwicklung - Analyse von Simulationsdaten zur Evaluation von MMS
05.02.2007 Johann Habakuk Israel Tangible VR: Interaktion in hybriden Umgebungen
12.02.2007 Carmen Bruder und Caroline Clemens Arbeitskreis Technikaffinität - Entwicklung des Fragebogens ?Einstellung zu und Umgang mit elektronischen Geräten?

Ringvorlesung Sommersemester 2006

Datum Referent Titel
24.04.06 Jörn Hurtienne Abstraktes greifbar machen ? Vom Nutzen der kognitiven Metapherntheorie für die Gestaltung intuitiver User Interfaces
08.05.06 Cordula Krinner Arbeitsteilung Entwickler-Operateur: Studien zum Entwicklerverhalten in Konzeptionsphasen
15.05.06 Caroline Clemens Logdateien von Sprachdialogsystemen - was kann ich reinschreiben, was kann ich rausholen?
22.05.06 Anne Klostermann Erwerb Kausaler Modelle in komplexen dynamischen Systemen - Planung der ersten Untersuchungsreihe
29.05.06 Carsten Mohs Intuitiv oder erwartungskonform? - Eine Frage der Zielgruppe
12.06.06 Sascha Mahlke Nutzererleben der Interaktion mit technischen Systemen - Theorie, Methoden und erste empirische Ergebnisse
19.06.06 Tilman Barz Einsatz und Visualisierung modellbasierter Prozessgrößen in der Verfahrenstechnik
26.06.06 Habakuk Israel Hybride Objekte in virtuellen Umgebungen: neue Interaktionstechniken für die Produktentwicklung
30.06.06 Nicola Fricke Semantische Informations- und Warnsysteme im Automobil - Planung der ersten Hauptuntersuchung
10.07.06 Charlotte Glaser Die Nutzersicht bei der Gestaltung und Bewertung von Sicherheitssystemen am Beispiel Kindersitz
17.07.06 Marcus Heinath Beschreibung kognitiver Modelle mittels High-Level Templates
24.07.06 Jeronimo Dzaack Transformation von Simulationsdaten kognitiver Modelle für die Bewertung von Mensch-Maschine-Systemen
31.07.06 Jürgen Kiefer Ein kognitives Modell zur Aufgabenkoordination in dynamischer Mensch-Technik-Interaktion
07.08.06 Carmen Bruder Gestaltung eines anpassbaren, integrierten und interaktiven Bedientrainings für unerfahrene, ältere Benutzer - Konzept und erste experimentelle Studie
14.08.06 Barbara Gross Funktionsteilung in Mensch-Maschine-Systemen aus Operateurssicht - Konzeption einer experimentellen Untersuchungsreihe
21.08.06 Jörg Huss Entwicklung einer Trend-basierten Datenbank-Suchmaschine

Ringvorlesung Wintersemester 2005/2006

Datum Referent Titel
24.10.05   Einführung
31.10.05 Dr. A.R.H. Fischer, Wageningen University, Social Sciences, Marketing and Consumer Behaviour User Adaption in User-System-Interaction
07.11.05 Dr. J. Nitschke, eye square GmbH, Berlin Assistenz bei Auswahlprozessen
14.11.05 Dr. G. Beier, Institut für Psychologie, Humboldt-Universität zu Berlin Persönlichkeit und Technikgestaltung - Diskussion eines differentialpsychologischen Ansatzes am Beispiel der Kontrollüberzeugungen im Umgang mit Technik
21.11.05 Dipl.-Ing. R. Fröming, Institut für Land- und Seeverkehr, TU Berlin Untersuchungen zu Reaktionszeiten beim Führen eines Fahrzeugs und Erstellung eines anwendungsorientierten Fahrermodells
05.12.05 Dr. J. Wagner, Germanistisches Institut, Martin-Luther-Universität Halle-Wittenberg Mensch-Computer-Interaktion aus sprachwissenschaftlicher Sicht
12.12.05 Dipl.Psych. C. Kühn, MTO Psychologische Forschung und Beratung GmbH, Tübingen Handlungsorientierte Gestaltung von Bedienanleitungen
19.12.05 Dr. K. Seifert, Volkswagen AG, Wolfsburg Gestaltung und Evaluation multimodaler Computer-Systeme in frühen Entwicklungsphasen
09.01.06 Dipl.Psych. D. Schulze-Kissing, ZMMS, TU Berlin Menschliches Diagnoseverhalten beim Umgang mit komplexen Systemen - ein kognitives Modell
16.01.06 Dr.-Ing. M. Geiger, BMW Group, München Berührungslose Bedienung von Infotainment-Systemen im Fahrzeug
30.01.06 Dr. M. O. Ernst, Max-Planck-Institut für biologische Kybernetik, Tübingen Multimodale Wahrnehmung und sensorische Integration
06.02.06 Dipl.Inform., Dipl.Psych. M.C. Kindsmüller, ZMMS, TU Berlin Trend-Literacy - Zur Interpretation von Kurvendarstellungen in der Prozessführung
13.02.06   Zusammenfassung

Ringvorlesung Sommersemester 2005

Datum Referent Titel
11.04.05 Prof. Lucienne Blessing & Dr.-Ing. Michael Schmidt-Kretschmer, Institut für Konstruktionstechnik und Entwicklungsmethodik, TU Berlin VDI-Richtlinie 2221 - Methodik zum Entwickeln und Konstruieren technischer Systeme und Produkte
18.04.05 Prof. Lucienne Blessing & Dr.-Ing. Michael Schmidt-Kretschmer, Institut für Konstruktionstechnik und Entwicklungsmethodik, TU Berlin Internationale Konstruktionsmethodologien - weitergehende Methoden zum Entwickeln und Konstruieren
25.04.05 Prof. Günter Wozny, Institut für Prozeß- und Anlagentechnik, TU Berlin & Dr.-Ing. Leon Urbas, MoDyS Research Group, TU Berlin Entwicklungsmodelle der Verfahrenstechnik / Automatisierungstechnik für die Prozessführung
02.05.05 Dr.-Ing. Leon Urbas & Sandro Leuchter, MoDyS Research Group, TU Berlin Parallel iterative Systementwicklung + Feature Driven Development
09.05.05 Dr. Stephan Herrmann, FG Softwaretechnik, TU Berlin Softwareentwicklungsprozesse
23.05.05 Jan de Meer, IHP GmbH - Innovations for High Performance Microelectronics / Institut für innovative Mikroelektronik, Frankfurt/Oder Interdisziplinäre Entwicklung interaktiver mobiler Sensorsysteme
30.05.05 Dr. Holger Enigk, Daimler Chrysler Berlin Ein psychologisches Vorgehensmodell zur Entwicklung von Unterstützungssystemen für Kraftfahrzeuge
06.06.05 Prof. Hartmut Wandke, Institut für Psychologie, Humboldt-Universität zu Berlin Benutzerzentrierte Systementwicklung - eine Einführung
13.06.05 Dr. Monica De Filippis, Institut für Psychologie und Arbeitswissenschaft, TU Berlin The Usability Engineering Lifecycle (Mayhew 1999)
27.06.05 Jörn Hurtienne, GRK Prometei Integriertes Ergonomic Customizing bei SAP-Software
04.07.05 Dr. Harald Kolrep-Rometsch, hfc Human Factors Consult GmbH, Prof. Hartmut Wandke, Institut für Psychologie, Humboldt-Universität zu Berlin & Dr.-Ing. Leon Urbas, MoDyS Research Group, TU Berlin Contextual Design - Entwicklung eines spezifischen Vorgehensmodells für die interdisziplinäre Gestaltung vernetzter Dienste im Fahrzeug
11.07.05   Zusammenfassung der Ansätze - Überschneidungen und Unterschiede

Ringvorlesung Wintersemester 2004/2005

Datum Referent Titel
14.02.05 Prof. Volker Schindler, TU Berlin Missbrauch von Fahrerassistenzsystemen und der Einfluss auf die Verkehrsicherheit
07.02.05 Dr. Thomas Jürgensohn, Human-Factors-Consult Parameter von Blick- und Augenbewegungen als Indikatoren mentaler Prozesse
31.01.05 Prof. Lucienne Blessing, TU Berlin Methodisches Konstruieren: der Nutzen einer systematischen Vorgehensweise zur Optimierung des Konstruktionsprozesses
24.01.05 Prof. Lucienne Blessing, TU Berlin Wie konstruiert man?
17.01.05 Prof. Frank-Lothar Krause, Fraunhofer Gesellschaft Haptische Interaktion
13.12.04 Prof. Günter Wozny & Dr.-Ing. Jens-Uwe Repke, TU Berlin Prozessführung mit Prozessleitsystemen
06.12.04 Prof. Günter Wozny & Caroline Becker; TU Berlin Wissensakquisition, Modellierung und Darstellung des Wissens als Beitrag zur Erhöhung der Bediensicherheit chemischer Anlagen
29.11.04 Prof. Hartmut Wandke & Dr. Knut Polkehn, Humboldt-Universität zu Berlin Methoden zur automatischen Erfassung des Benutzerverhaltens in der Mensch-Technik-Interaktion
22.11.04 Prof. Hartmut Wandke, Humboldt-Universität zu Berlin Psychologische Beiträge zum Entwerfen und Gestalten von Mensch-Technik-Interaktion
15.11.04 Prof. Dietrich Manzey, TU Berlin Psychologische Aspekte der Arbeit in Mensch-Maschine Systemen: Forschungsgebiete des FG Arbeits- und Gesundheitsschutz
08.11.04 Prof. Dr. Manfred Thüring & Krisztin Partaki, TU Berlin Methoden des Usability Testings
01.11.04 Prof. Manfred Thüring & Dr. Monica De Filippis, TU Berlin Warnungen und Warnstrategien
25.10.04 Sandro Leuchter, Dirk Schulze-Kissing, MoDyS Research Group, TU Berlin Erweiterung kognitiver Architekturen
18.10.04 Dr.-Ing. Leon Urbas, MoDyS Research Group, TU Berlin Systemevaluation mit Human Performance Modellen
Datum Veranstalter Referent Titel
25.10.2012 FSP 2 (Prof. Dr.-Ing. Thomas Jürgensohn) Prof. Dr. Dieter Wallach, Lehrstuhl für Mensch-Computer-Interaktion und Usability Engineering, Fachhochschule Kaiserslautern Cognitive Re-Engineering: HCI als Drosophila der Kognitionswissenschaft
29.11.2012 FSP 4 (Prof. Dr.-Ing. Matthias Rötting) Dr.-Ing. Jeronimo Dzaak, ATLAS Elektronik GmbH Mensch-Maschine-Interaktionen in maritimen Systemen
06.12.2012 FSP 5 (Prof. Dr. Dietrich Manzey) Prof. James P. Bliss, Ph.D.; Old Dominion University Norfolk Individual variability in reaction strategies; prediction and Countermeasures
10.01.2013 FSP 1 (Prof Dr.-Ing. Marc Kraft) Dipl. Designer Fred Held, Held + Team Design Partnerschaftsgesellschaft Nutzergerechte Gestaltung von Medizinprodukten im OP und in der Intensivmedizin
07.02.2013 FSP 6 (Prof. Dr. Manfred Thüring) Dr. Ir. Geke D.S. Ludden, Assistant Professor at Industrial, Design University of Twente Multisensory design: surprise & persuasion

Kollegseminar Sommersemester 2012

Datum Veranstalter Referent Titel
19.04.2012 Postdoc (Dr.-Ing. Nele Rußwinkel)   N.N.
31.05.2012 FSP 3 (Prof. Dr.-Ing. Rainer Stark) Prof. Dr.-Ing habil. Reiner Groh, Professur für Mediengestaltung, Technische Universität Dresden Das Interaktions-Bild: Theorie und Methodik der Interfacegestaltung
07.06.2012 FSP 9 (Prof. Dr.-Ing. Günter Wozny) Prof. Dr.-Ing. habil. Leon Urbas, Institut für Automatisierungstechnik, Technische Universität Dresden MDSD & Orchestrierung gebrauchstauglicher stationärer und mobiler Unterstützungssysteme in der Prozessindustrie
05.07.2012 FSP 2 (Prof Dr.-Ing. Thomas Jürgensohn) entfällt aufgrund kurzfristiger Absage des Referenten  

Kollegseminar Wintersemester 2011/2012

Datum Veranstalter Referent Titel
27.10.2011 FSP 4 (Prof. Dr.-Ing. Matthias Rötting) Dr. Garth Shoemaker, Intel, Kanada (ehem. an der University of British Columbia, Vancouver, Kanada) N.N.
24.11.2011 FSP 8 (Prof. Dr. Wandke) Prof. Dr. Annette Kluge, FG Wirtschafts- und Organisationspsychologie, Universität Duisburg-Essen, Fakultät für Ingenieurswissenschaften, Abteilung Informatik und Angewandte Kognitionswissenschaft Trainingsentwicklung und -evaluation für Tätigkeiten in komplexen technischen Systemen
15.12.2011 FSP 7 (Prof. Dr.-Ing. Sebastian Möller) Dr. David Reitter, Research Psychologist, Department of Psychology Carnegie Mellon University From Alignment in Dialogue to Language Convergence in Networks: Measuring and Modeling Linguistic Adaptation
12.01.2012 FSP 10 (Prof Dr.-Ing. Jörg Krüger) Michelle Johnson, Marquette University/Medical College of Wisconsin, Milwaukee, Wisconsin Technical and Motivational Aspects of Telerehabilitation after Stroke
16.02.2012 FSP 6 (Prof. Dr. Manfred Thüring) Prof. Dr. Paul van Schaik, National Teaching Fellow, Teesside University Cognitive-experiential modelling of human-computer interaction {$ext.ml_links.fileSymbol} (149 KB) (Download der Präsentation)
23.02.2012 FSP 5 (Prof. Dr. Dietrich Manzey) Prof. Marc Langheinrich, Faculty of Informatics, University of Lugano (USI), Switzerland Computers and Privacy {$ext.ml_links.fileSymbol} (113 KB)

Kollegseminar Sommersemester 2011

Datum Veranstalter Referent Titel
14.4.2011 FSP 8 (Prof. Wandke) Dr. F. Flemisch, DLR Braunschweig / Kooperative Automatisierung Kooperative Fahrzeugführung am Beispiel H-Mode und Have-it (Highly Automated Vehicle ? Intelligent Transportation)
5.5.2011 FSP 9 (Prof. Dr.-Ing. Günter Wozny) Dr.-Ing. Hans-Rolf Lausch, Process Technology & Engineering, Evonik Degussa GmbH Virtual Plant Simulator - Ein Werkzeug zur nachhaltigen Optimierung der Prozessführung
6.6.2011 Postdoc (Dr.-Ing. Nele Russwinkel) Dan Zakay, Department of Psychology, Tel Aviv Israel Time Engineering
30.6.2011 FSP 5 (Prof. Dr. Dietrich Manzey) Greg Jamieson, Cognitive Engineering Laboratories, Toronto, Kanada Ecological Interface Design: Examining the "Handling the Unexpected" Claim
14.7.2011 FSP 2 (Prof. Dr.-Ing. Thomas Jürgensohn) Jörg Leonhardt, Deutsche Flugsicherung Von Human Error zu Performance Variability

Kollegseminar Wintersemester 2010/2011

Datum Veranstalter Referent Titel
11.11.2010 FSP 11 (Prof. Dr.-Ing. Lucienne Blessing) Dr. Steve Gill, Director of Research Cardiff School of Art & Design What will future interactive products be like?
16.12.2010 FSP 1 (Prof. Dr.-Ing. Marc Kraft) Prof. Dr. Arneborg Ernst, Direktor der Klinik für Hals-, Nasen und Ohrenheilkunde im Unfallkrankenhaus Berlin Der Mensch in der Schwebe - Dangling Man
27.01.2011 FSP 7 (Prof. Dr.-Ing. Sebastian Möller) Prof. Bonnie John, Carnegie Mellon University Human-Computer Interaction Institute Cognitive Crash Dummies: Where We Are and Where We're Going
10.02.2011 FSP 4 (Prof. Dr.-Ing. Matthias Rötting) Pieter Desmet N.N.

Kollegseminar Sommersemester 2010

Datum Veranstalter Referent Titel
22.04.2010 FSP 10 Prof. Dr. Etienne Burdet, PhD; (Imperial College London, Department of Bioengineering, Human Robotics Lab, London, UK) Computational neuroscience as a tool for neurorehabilitation
20.05.2010 FSP 3 Dr.- Ing. Dipl.- Inform. Eva Hornecker, (Glasgow) Designing, Creating, and Evaluating Novel Interactions - being continuously surprised by users
24.06.2010 FSP 6 Prof. Dr.-Ing. José L. Encarnação, TU Darmstadt (Professor of Computer Science, Computer Graphics Group) N.N.
01.07.2010 FSP 10 Prof. Robert Riener, (ETH Zürich) Robotics in NeuroRehabilitation
08.07.2010 FSP 5 Prof. Joachim Meyer, PhD, (Departement of Industrial Engineering and Management, Ben Gurion University of the Negev, Israel) N.N.

Kollegseminar Wintersemester 2009/2010

Datum Veranstalter Referent Titel
28.10.2009 FSP 12 Prof. Dr. Taatgen http://www.ai.rug.nl/~niels/
19.11.2009 FSP 1 Dr. Mischker Nutzerorientierte Anpassung und Entwicklungserfordernisse an Hilfsmittel für den älteren Nutzer
03.12.2009 FSP 11 Prof. Dr. Pruyn & Dr. van Rompay http://www.gw.utwente.nl/mcp/en/emp/pruyn/
04.02.2010 FSP 6 Prof. Dr. Tractinsky http://www.ise.bgu.ac.il/faculty/noam/noamt.html
11.02.2010 FSP 7 Prof. Dr. Hassenzahl http://www.marc-hassenzahl.de/

Kollegseminar Sommersemester 2009

Datum Veranstalter Referent Titel
23.04.2009 entfällt entfällt entfällt
07.05.2009 FSP 12 (Prof. Urbas) entfällt entfällt
04.06.2009 FSP 9 (Prof. Wozny) Dr. U. Römisch Anwendung von Methoden der statistischen Versuchsplanung in der technologischen Forschung
11.06.2009 FSP 9 (Prof. Wozny) Dr. U. Kruger Supporting Plant Operators through Multivariate Statistical Analysis of Recorded Process Data. {$ext.ml_links.fileSymbol} (41 KB)
18.06.2009 FSP 5 (Prof. Manzey) Poornima Madhayan (USA) The Pleasure and Pains of Interacting with Technology: To Trust or Not to Trust, that is the Question
02.07.2009 FSP 4 (Prof. Rötting) Oliver Bimber, Michael Zöllner N.N.
16.07.2009 FSP 4 (Prof. Rötting) Prof. Petra Badke-Schaub more info

Kollegseminar Wintersemester 2008/2009

12.02.2009, Prof. Peter Wieringa
Department of Mechatornics & Control, Faculty of Design, Construction and Production. Delft University of Technology

Prof. Dr. Peter Wieringa Peter Wieringa ist seit 1991 Professor an der Technischen Universität in Delft (Holland), an der er seine Forschung auf den Bereich Mensch-Maschine- Systeme, insbesondere auf menschliches Überwachungs-Verhalten und Reliabilität in komplexen Systemen fokussiert hat. Ende der 90er Jahre war er aktives Mitglied in mehreren nationalen und internationalen wissenschaftlichen Gemeinschaften (IEEE, IFAC) im Feld Mensch-Maschine-Systeme und control engineering. 2006 wurde er Director of Education und Vice-Dekan der Fakultät für mechanische, maritime und materielle Ingenieurswissenschaften. Seine Arbeiten zum Umgang mit Komplexität machten ihn international berühmt und anerkannt.

Challenging the future: How to cope with complexity

Main issues and challenges in managing complexity
How does perceived complexity affect the operator?s control behavior? What is his internal representation of how (sub-) systems behave dynamically in time-critical transient situations? This calls for a multidisciplinary approach (cognitive engineering) How to design complex systems in which a danger zone can be determined within which an operator can still behave safely? How can he be made aware to operate within this zone? Relation to situational awareness: what does an operator need to know about the situation to act appropriately? How can that information be inferred and visualized?

General considerations
The role of MMI in designing complex systems needs to be better articulated. There are several cases in which the underestimation of complexity has led to important delays in the introduction of socially or economically important infrastructures in the Netherlands. There is a need for more theoretical reflection on how complexity affects the design of systems, especially with the human operator in mind. This can provide a more solid basis for MMI: less ad hoc solutions, less patch work.

 

05.02.2009, Prof. Birgit Spanner-Ulmer
Institut für Betriebswissenschaften und Fabriksysteme. TU Chemnitz

Gesucht: Nutzerfreundlichkeit

Birgit Spanner-Ulmer ist Professorin für Arbeitswissenschaft an der Technischen Universität Chemnitz.

Sie studierte Wirtschaftsingenieurwesen mit der Fachrichtung Fertigung an der TH Karlsruhe. Daraufhin promovierte sie an der Fakultät für Maschinenbau der TU München und habilitierte sich für das Fachgebiet Arbeitswissenschaft an der KU Eichstätt. 1995 erhielt sie den goldenen Ehrenring des VDI. In der Industrie war sie bei der AUDI AG zunächst im Industrial Engineering und anschließend in der Technischen Entwicklung tätig. Seit Juli 2004 leitet Birgit Spanner-Ulmer die Professur Arbeitswissenschaft am Institut für Betriebswissenschaften und Fabriksysteme der Fakultät für Maschinenbau an der TU Chemnitz. Zwei Themenschwerpunkte stehen im Fokus: Ein Hauptthema stellt die ergonomische Prozessgestaltung dar (z.B. Gestaltung und Einführung von teamorientierten Produktionssystemen, ergonomische Arbeitsplatzgestaltung usw.) Der zweite Schwerpunkt betrifft die nutzerfreundliche Produktgestaltung. Über dieses Themengebiet wir sie in dem hier angekündigten Vortrag referieren.

 

29.01.2009, Prof. Sara Czaja
Department of Psychiatry and Behavioral Sciences and Industrial Engineering. University of Miami
Director of the Center on Research and Education for Aging and Technology Enhancement
Co-Director Center on Aging

TECHNOLOGY AND OLDER ADULTS: OPPORTUNITIES FOR ENHANCING INDEPENDENT LIVING AND QUALITY OF LIFE

Two major demographic trends underscore the importance of considering technology adoption by older adults: the aging of the population and rapid dissemination of technology within most societal contexts. In the past decade, developments in computer and information technologies have occurred at an unprecedented rate and technology has become an integral component of work, education, healthcare, communication and entertainment. At the same time that we are witnessing explosive developments in technology the population is aging. In 2003 people aged 65+ yrs. in the United States numbered about 35 million and represented approximately 13% of the population. By 2030 this number is expected to increase to about 71 million representing 20% of the population). Moreover, there will be a dramatic increase in those aged 85+ yrs. increasing in numbers from about 4 million in 2000 to nearly 21 million by 2050. Recent data for the U.S. also indicate that although the use of technology such as computers and the Internet among older adults is increasing there is still an age-based digital divide.

Not having access to and being able to use technology may put older adults at a disadvantage in terms of their ability to live independently. For example, the Internet is rapidly becoming a major vehicle for communication and information dissemination about health, community and government services. Technology also offers the potential for enhancing the quality of life of older people by augmenting their ability to perform a variety of tasks and access information. To make technology useful to and usable by older adults a challenge for the research and design community is to ?know thy user? and better understand the needs, preferences and abilities of older people. It is fairly well established that many technology products and systems are not easily accessible to older people. There are of course a myriad of reasons for this such as cost, lack of access to training programs, etc. However, to a large part it is because designers are unaware of the needs of users with varying abilities or do not know how to accommodate their needs in the design process.

Although, older adults today are healthier, more diverse and better educated than previous generations, there are age-related changes in functional abilities that have relevance to the design of technology systems. These include changes in sensory/perceptual processes, motor abilities, response speed, and cognitive processes. The likelihood of developing a disability increases with age, and many older people have at least one chronic condition such as arthritis or hearing and vision impairments. This presentation will discuss the implications of age-related changes in abilities that have relevance to system design and provide a summary of what is currently know about the adoption and use of technology by older people. Recommendations to accommodate these age-related changes in abilities will also be discussed. In addition, a brief discussion of strategies to include the needs of older people in the design process will be presented. It is hoped that this presentation will highlight some important issues and in doing so help bridge the existing age-related digital divide.

 

15.01.2009, Prof. Winfried Hacker
Arbeitsgruppe Wissen-Denken-Handeln, Fachbereich Psychologie. TU Dresden.

Entwerfendes Problemlösen - Psychische Regulation und Unterstützungsmöglichkeiten

Innovationen sind ausschlaggebend für die Wirtschaftsentwicklung. Das Entwerfen als spezifische Form des Erkennens und Lösens komplexer Probleme berührt die Arbeits-/Organisations- und die Kognitionspsychologie. Der Beitrag beschreibt zunächst psychische Merkmale innovativer Entwurfsprozesse, ausschnittsweise belegt an Studien der Arbeitsgruppe. Drei Aspekte werden vertieft erörtert und mit experimentellen bzw. Feldstudien belegt:

Die Lösung von Entwurfsergebnissen ist abhängig vom Zusammenwirken ?innerer? und ?äußerer? Problemrepräsentationen und Prozessen. Externe Prozesse (z.B. händisches Skizzieren, Modellieren) entlasten von (Arbeits-) Gedächtnisleistungen und fördern Denkprozesse, wodurch die Lösungsgüte steigt. Das Einbeziehen ?externer? Prozesse unterstützt also das Entwurfsproblemlösen.

Im Entwerfen sind Wissensnutzung und Denken kombiniert; die Vorwissensnutzung bedingt ein ?opportunistisches Vorgehen?, das ?systematische Episoden? einschließt (Visser, 1994). Das Zulassen opportunistischen Vorgehens (im Unterschied zur Systematik z.B. des VDI 2221) unterstützt das Entwurfsproblemlösen.

Eine weitere Unterstützungsmöglichkeit sind frage-/antwortgestützte Reflexionsprozesse zu Aufgabenanalyse sowie über eigene Entwurfsergebnisse, welche sprach(begriffs)gestützt das System der semantischen Relationen anstoßen und dabei lösungsgüteverbessernde Kontroll- und Schlussprozesse auslösen.

 

18.12.2008, Prof. Barbara Deml
Juniorprofessorin - Kognitive Ergonomie
Institut für Arbeitswissenschaft. Universität der Bundeswehr München

Adaptive technische Systeme berücksichtigen die Situation, die Aufgabe oder den Benutzerzustand, um Anzeigen oder verfügbare Aktionen automatisch an die Ziele oder die Fähigkeiten eines Anwenders anzupassen. Im Optimalfall verbessert sich dadurch nicht nur die Performanz, sondern auch die Akzeptanz der Mensch-System-Schnittstelle. Im Rahmen des Vortrags soll zunächst ein adaptives Fahrerassistenzsystem vorgestellt werden, das anhand eines (a) regelbasierten Inferenzmechanismus die Überholintention eines Fahrers prädiziert und sich dementsprechend an die Fahrsituation anpasst. Vielfach ist menschliches Verhalten allerdings komplexer und lässt sich besser wahrscheinlichkeits- als rein regelbasiert abbilden. Als Beispiel hierfür soll ein adaptives Telepräsenzsystem präsentiert werden, das anhand eines (b) probabilistischen Inferenzmechanismus verschiedene Handlungsintentionen eines Anwenders berücksichtigt. Um eine noch bessere, flexiblere Anpassung an den Benutzer zu erzielen, gilt es schließlich, nicht nur adaptive, sondern auch kognitive technische Systeme zu entwickeln. Der Ausblick widmet sich deshalb der Erstellung intelligenter Benutzermodelle mit einer (c) kognitiven Architektur und deren Einsatz als intelligente Assistenzsysteme.

 

12.12.2008, Prof. Mark Chignell
Director interactive media laboratory

Department of Mechanical and Industrial Engineering, University of Toronto

RECENT RESEARCH AT THE INTERACTIVE MEDIA LABORATORY

This talk will review the work of four Ph.D dissertations that were completed in the lab this year. First I will present the work carried out by Shengdong Zhao on auditory menu selection using the earPod method. The presentation of that work will include a description of the prototype developed, the experimental evaluations performed, and some of the results obtained and design recommendations made.

The second example will be the work carried out by Alvin Chin on automatically finding cohesive subgroups in social networks. That research introduced a three step method for finding cohesive subgroups where cohesion is defined by similarity over time. Two case studies are also presented that show the strengths and limitations of the approach.

The talk will then switch to two topics in medical human factors. In the first of those topics the work of Vanessa Vogwill in studying multidisciplinary team meetings in hospitals will be discussed. Communication problems in those meetings are identified based on extensive observation, and these problems are related to different roles carried out by meeting participants. The results are interpreted in terms of script theory and recommendations are provided concerning how roles and communication methods should be modified to enhance the efficiency and effectiveness of the meetings.

In the final topic discussed, the work of Aleksandra Jovicic in determining how to train heart failure patients for self care is reviewed. The talk will conclude with a discussion of the style of research carried out at the laboratory and how it differs from other approaches to human factors and human-computer interaction.

 

12.11.2008, Prof. Sidney Dekker
Center for Complexity and Systems Thinking. Lund University

From Newton to Chaos: Human Factors in the 21st Century

A pivotal development in the structuring of knowledges since the 1960's, coming from opposite ends of the traditional academic division between "superdomains" (natural versus social sciences), offers intriguing opportunities for the evolution of humanfactors work. In this talk I will try to trace some of the fundamental changes that have taken, and are taking, place in these sciences and what they mean for what counts as epistemologically legitimate and practically useful human factors research. Newtonian-Cartesian premises have enjoyed feudal tenure on the hard sciences for three and a half centuries, and have influenced social sciences from the moment of their academic institutionalization with ideas about what it takes to be "scientific." In this, fundamental assumptions were made about the existence of cause and effect and their relationship, about symmetry between past and future, and about time-reversibility, linearity, decomposability, and stability. Both the long-standing adherence to these assumptions, as well as their recent unraveling, has important consequences for human factors work, and really exciting implications for the 21st century.

Kollegseminar Sommersemester 2008

17.07.2008, Prof. Daniel Gopher
Faculty of Industrial Engineering and Management, Technion-Israel Institute of Technology

Training Protocols for Complex High Demand Tasks

Complex skills such as driving, flying, playing tennis or basketball, all comprise multiple sub elements that vary dynamically and need to be attended to with low tolerance and high time pressure. Emphasis change is a training protocol developed for this type of tasks. Trainees are required during training to systematically change their emphasis (focus, effort, attention allocation) on sub-elements of the task. Emphasis type and levels are varied between few minute practice trials or performance durations. Studies conducted by our group and others, have demonstrated the robustness of this approach in improving the ability of performers to cope with complex tasks. The talk will describe main variants of the emphasis change protocol and review major outcomes of its application. It is proposed that the introduction of systematic variability, and requiring trainees to cope with multiple performance alternatives early in training, influences the formation and format of the task shell of the performed task, within which performers' competences are developed and exercised. Variability leads to the formation of task shells in which changes of task features and demands are an integral dimension of the basic shell. The acquired skill thus includes a developed ability to adapt to changes. It is important to recognize that high demand tasks are especially susceptible to transients and local modulations in task load, and hence benefit substantially from the emphasis change protocol. Moreover, emphasis change training leads to a much improved attention control capabilities. These enhance the strategic flexibility of expert performers.

Daniel Gopher is a professor of Cognitive Psychology and Human Factors Engineering at the Technion ? Israel Institute of Technology, and holds the Yigal Alon Chair for the Study of Humans at Work. He is a fellow of the U.S. Human Factors and Ergonomics Society and the International Ergonomics Association. Since 1980 he has been the director of The Research Center for Work Safety and Human Engineering, an interdisciplinary research centre which involves 30 researchers from 5 Technion faculties and 80 graduate students, who work in 7 laboratories. In 1996 he also established together with Prof. Asher Koriat from Haifa University, the joint Technion-Haifa University Max Wertheimer Minerva Research Center, for Cognitive Processes and Human Performance. Prof. Gopher joined the Technion Faculty of Industrial Engineering and Management in 1979, after serving 12 years in the Israel Defence Forces, during which he was a senior scientist and acting head of the Research Unit in the Personnel Division (1966--1970), and senior scientist and head Human Factors of the Airforce (1970--1979). Prof. Gopher received his doctorate in experimental psychology from the Hebrew University of Jerusalem. From 1973--1975 he had a postdoctoral appointment at the Institute of Aviation and the Department of Psychology of the University of Illinois at Urbana-Champaign, during which he also obtained supplementary education in engineering, human factors and aviation. Prof. Gopher's research work is on topics of human attention and work load, training of complex skills and components of motor behavior. His research puts equal emphasis on theory and application.

 

10.07.2008, Prof. Dietrich Doerner
Institut für Theoretische Psychologie, Universität Bamberg

Wie Sachen schiefgehen und warum. Schwierigkeiten beim Umgang mit Komplexität.

Menschen haben beim Planen und Entscheiden in komplexen Bereichen, wie Wirtschaft, Politik, Ökologie, usw. ihre Schwierigkeiten. Diese Bereiche sind schwer überschaubar, verändern sich schnell und weisen in hohem Maße Interaktionen auf, die die isolierte Behandlung einzelner Probleme erschweren. Wir haben die Handlungsfehler in solchen komplexen Bereichen in Experimenten und auch im "Ernstfall" untersucht und herausgefunden, dass man die Fehler auf bestimmte Typen reduzieren kann. Die Ursachen dieser Fehler sind nicht so sehr kognitiver, sondern eher emotionaler Art.

Dietrich Dörner (* 28. September 1938) ist Professor Emeritus an der Otto-Friedrich-Universität Bamberg am Institut für Theoretische Psychologie (Emeritierung zum 30. September 2006).

Er beschäftigt sich als Psychologe unter anderem im Bereich der künstlichen Intelligenz mit der Modellierung und Simulation von Emotionen, Absichts- und Handlungsorganisation. Bekannt sind sein EMO-Projekt, in dem ein emotionaler Roboter programmiert und simuliert wurde, und das Nachfolgeprojekt PSI.

Dörner entwickelt nicht nur psychologische Theorien menschlichen Handelns und Fühlens, vielmehr testet er sie auch praktisch durch Umsetzung in Simulationssoftware und Vergleich der Ergebnisse mit dem Handeln realer Menschen. Weiterhin entwickelte er das bekannte Tanaland-Experiment, mit dessen Hilfe menschlicher Einfluß in komplexen Systemen untersucht werden kann. Es geht hierbei um eine fiktive afrikanische Region, deren Einflußgrößen durch Entwicklungshilfe verändert werden.

 

03.07.2008, Dr. Michaela Riediger
Max-Planck-Instiut für Bildungsforschung, Entwicklungspsychologie

Zum Zusammenspiel von Motivation, Emotion und Handlung: Entwicklungspsychologische Untersuchung zu Zielkonflikt und Zielkonvergenz

Menschen üben Einfluss auf ihre eigene Entwicklung aus. Diese aktive Lebensgestaltung findet innerhalb von biologischen und gesellschaftlichen Grenzen statt. Zudem erfordert sie den Einsatz von Ressourcen (z.B. Zeit, Geld, Energie), die nur begrenzt verfügbar sind. Welche Verhaltensweisen wenden Menschen in Anbetracht derartiger Grenzen und Einschränkungen an, um ihren Lebensweg mitzugestalten? Lassen sich Verhaltensmerkmale finden, die Personen, die ihr Leben erfolgreich meistern, von solchen unterscheiden, die dies nicht tun?

Motivationale und volitionale Prozesse - d.h. das Setzen und Verfolgen persönlicher Ziele - spielen eine zentrale Rolle in dieser aktiven Entwicklungsgestaltung. Persönliche Ziele lassen sich definieren als Zustände, die eine Person in der Zukunft erreichen, vermeiden oder auch beibehalten möchte. Die meisten Menschen lassen sich von einer Vielzahl von Zielen leiten, die oft verschiedene Lebensbereiche betreffen. Solche multiplen Ziele sind nicht notwendigerweise voneinander unabhängig. Sie können miteinander in Konflikt stehen oder einander fördern.

In meinem Vortrag werde ich Ergebnisse einer Reihe von Studien zusammenfassen, die sich aus entwicklungspychologischer Perspektive mit dem Zusammenspiel von Zielbeziehungen, emotionalem Erleben und zielrelevantem Verhalten befasst haben. Diese Studien demonstrieren, dass ältere im Vergleich zu jüngeren Erwachsenen stärker konvergente Ziele auswählen und dies dazu beiträgt, dass ältere Erwachsene sich durchschnittlich stärker in die Realisierung ihrer Ziele investieren als jüngere Erwachsene. Empirische Evidenz zeigt zudem, dass ältere Erwachsene weniger motivationale Konflikte in ihrem Alltag erleben als jüngere und mittelalte Erwachsene, und dies zu den Faktoren gehört, die zu einem hohen emotionalen Wohlbefinden im späteren Erwachsenenalter beiträgt.

 

23.06.2008, Prof. Gudrun Klinker
Technische Universität München, Institut für Informatik, Fachgebiet Augmented Reality

Tangible Information

 

28.05.2008, Prof. Christopher Wickens
University of Illinois at Urbana-Champaign, Department of Psychology
Visual Cognition and Human Performance Division

Applied Attention Theory: the Filter and the Fuel

Human attention may be characterized by the two metaphors of a filter of the world of sensory events and cognitive activity, and of a fuel or limited resource that supports effective information processing. I will first provide a computational model of the filter process known as SEEV, and demonstrate its relevance to change blindness in driving and flying. I will then describe a computational model of the fuel metaphor ? the multiple resource model ? and demonstrate its relevance to driving multi-tasking. Finally, I will show how the two models can be linked, in a comprehensive model of applied attention. Applied Attention Theory - Vortrag {$ext.ml_links.fileSymbol} (805 KB)

Chris D. Wickens Emeritus der Universität von Illinois, an der er von 1974-2005 als Professor für Psychologie zunächst am Institut für Psychologie und ab 1983 im Institut für Luftfahrt geforscht und gelehrt hat. Er verfügt über einen Bachelorabschluss in Physik vom Harvard College (1967) und einen Masterabschluss in Psychologie der Universität Michigan (1969), an der er 1974 auch promoviert hat. Mit seinem wissenschaftlichen Werk gehört Chris Wickens zu den international renommiertesten Wissenschaftlern in den Bereichen Ingenieurpsychologie, Luftfahrtpsychologie und Human Factors. In seinen eigenen Forschungsarbeiten hat er sich schwerpunktmäßig mit Human Factors Fragen im Bereich der Luftfahrt beschäftigt. Besonders bekannt geworden ist er darüber hinaus durch seine Arbeiten zu verschiedenen Aspekten der Aufmerksamkeit und die von ihm entwickelte Theorie multipler Ressourcen. Sein wissenschaftliches Werk umfasst mehr als 180 Publikationen in international hochrangigen Journals sowie zahlreiche Buchkapitel und Buchpublikationen. Seine wissenschaftliche Bedeutung spiegelt sich auch in den vielen akademischen Preisen wider, die er für sein Werk bekommen hat, darunter den University Aviation Association President?s Award (2005), den Flight Safety Foundation Airbus Human Factors Award (2005), den Federal Aviation Administration ?Excellence in Aviation? Award (2001) und den Franklin V. Taylor Award der American Psychological Association (1993). Zur Zeit wirkt Chris Wickens als "Senior Scientist" bei der Fa. Alion Science und lehrt als "Adjunct Professor" an der Universität von Colorado. In seiner Freizeit ist er ein begeisterter Bergsteiger.

 

22.05.2008, Prof. Raja Parasuraman
George Mason University, Department of Psychology

Designing Systems for Human Use: Adaptive and Adaptable Automation

Advanced automation is prevalent in many safety-critical systems such as aviation, process control, health care, and robotics. Modern automation and ubiquitous computing have pervaded not just the workplace, but also transportation, the home, communications, and entertainment. Designing such automated systems for effective, safe, and enjoyable use poses many challenges. There is now an extensive science base of empirical findings on human-automation interaction, supplemented by computational models, with which designers can make appropriate tradeoffs to determine which functions to automate and at what level. An alternative approach that attempts to reap the benefits of automation while minimizing its costs is to vary function allocation during system operations. This defines adaptive or adaptable automation. In this talk I review recent studies that point to the benefits of adaptive automation for enhancing system performance, balancing operator workload, maintaining situation awareness, and reducing over-reliance and complacency. Examples are drawn from simulations of air traffic control, general aviation flight, command and control, and robotics. But while there is evidence for the efficacy of adaptive automation, it is unclear whether users will always accept system-driven adaptation. One possibility is to have the human remain in charge of adaptive changes, deciding when to automate?so-called adaptable automation. However, this may then increase workload demands on the operator. One solution is to employ a common, high-level language that is understood by both the automation and the human operator, so that tasks can be delegated at different levels of detail, in the same manner as a human supervisor delegates tasks to a subordinate. Examples of the efficacy of this approach are provided from studies of human supervision of unmanned vehicles. It is unlikely that a single solution can be offered to the problem of designing and implementing different forms of automation in complex human-machine systems. A preliminary framework is proposed for identifying when fixed automation should be used, and the conditions best suited for adaptive and adaptable automation.

Raja Parasuraman, Ph.D. is University Professor of Psychology at George Mason University, Fairfax, VA and Director of the Ph.D. program in Human Factors and Applied Cognition. He is also Chair of the Neuroimaging Core of the Krasnow Institute, overseeing usage of its MRI center. He received a B.Sc. (1st Class Honors) in Electrical Engineering from Imperial College, University of London, U.K. (1972), and an M.Sc. in Applied Psychology (1973) and a Ph.D. in Psychology from Aston University, Birmingham, U.K. (1976). Dr. Parasuraman was elected a Fellow of the American Association for the Advancement of Science (1994), the American Psychological Association (1991), the American Psychological Society (1991), the Human Factors and Ergonomics Society (1994), the International Ergonomics Association (2006), and a National Associate of the National Academy of Sciences (2001). He was also the recipient in 1997 and again in 2001 of the Jerome H. Ely Award for best paper in the journal Human Factors by the Human Factors and Ergonomics Society. In 2004 he received the Franklin V. Taylor Award for Lifetime Achievement in Applied Experimental and Engineering Psychology from the American Psychological Association (Division 21). In 2006 he received the Paul M. Fitts Education Award from the Human Factors and Ergonomics Society. Raja Parasuraman has long-standing research programs in human factors and cognitive neuroscience. His human factors research has focused on human performance in automated and robotic systems, including aviation, air traffic control, military command and control, and control of uninhabited vehicles. His cognitive neuroscience research is on visual attention, where he has conducted studies using information-processing paradigms, event-related brain potentials and functional brain imaging (PET, fMRI), both in normal populations and in relation to aging and Alzheimer?s disease. Dr. Parasuraman has also merged his interests in human factors (ergonomics) and cognitive neuroscience by developing the field of neuroergonomics, which he defines as the study of brain and behavior at work. Raja Parasuraman?s research has been supported by the NIH, NASA, DOD, DARPA, and other agencies. His books include The Psychology of Vigilance (Academic Press, 1982), Varieties of Attention (Academic Press, 1984), Automation and Human Performance (Erlbaum, 1996), The Attentive Brain (MIT Press, 1998), and Neuroergonomics: The Brain at Work (Oxford University Press, 2006).

Kollegseminar Wintersemester 2007/2008

23.06.2008, Prof. Gudrun Klinker
Technische Universität München, Institut für Informatik, Fachgebiet Augmented Reality

Information zum Anfassen

 

12.02.2008, ALAN DIX
Computing Department, Lancaster University

DESIGNING FOR ADOPTION AND DESIGNING FOR APPROPRIATION {$ext.ml_links.fileSymbol} (236 KB)

Systems clearly need to be useful and usable on order to do a job for people and to do it easily. However if a system is wonderfully designed, fulfills a real need and would be a pleasure to use, it is still no good at all unless it is actually used. I will discuss two aspects of getting systems or products actually used: adoption - managing the path from no users to widespread use and appropriation - designing systems that users can change to their own purposes

Professor Alan Dix has taught and researched in human-computer interaction (HCI) for over 20 years and he is the author of one of the most widely used textbooks on the subject used across the world. His interests in the area range from the application of formal techniques in interface design to methods for enhancing innovation and creativity. He began as a mathematician at Cambridge University and moved into computing and HCI whilst doing his PhD at University of York. His background also includes work on farm crop sprayers and remote controlled submarines. He was a founder director of two Internet dot.com companies.
Weitere Informationen im Blog von Alan Dix

 

14.02.2008, KIRSTIN KOHLER
Fraunhofer Institut für Experimentelles Software Engineering (IESE)

POSITIVES NUTZERERLEBEN IN GESCHÄFTSANWENDUNGEN: EINBLICKE IN DAS FORSCHUNGSPROJEKT FUN

In den letzten Jahren haben Begriffe wie fun-of-use, hedonische Qualität und User Experience im Umfeld von Softwareprodukten an Bedeutung gewonnen. Dabei sind sie nicht nur für Spielesoftware von Interesse, sondern auch für Softwareprodukte im Geschäftsumfeld ergibt sich die Notwendigkeit, die Bedeutung positiver User Experience besser zu verstehen und in der Softwareentwicklung gezielt zu adressieren.

Die Präsentation stellt das Projekt FUN vor, das den oben beschriebenen Trend für Geschäftsanwendungen aufgegriffen hat. Es werden verschiedene Inhalte und Ergebnisse des Projektes vorgestellt: - Die Bedeutung des Begriffs User Experience wurde für den Kontext von Geschäftanwendungen konkretisiert. - Es wurden Guidelines in Form von Interaktionspattern beschrieben, die die Entwicklung der Nutzerschnittstelle im Hinblick auf User Experience unterstützen. - In Kooperation mit Industriepartnern wurden Pattern in Softwareanwendungen integriert und deren Wirkung auf den Endanwender empirisch untersucht.

Kirstin Kohler leitet die Usability-Engineering-Gruppe des Fraunhofer Instituts für Experimentelles Software Engineering (Fh IESE). Sie ist seit mehr als 13 Jahren im Bereich User-Interface-Entwicklung und Usability Engineering tätig, wobei ihre Interessen insbesondere auf der Integration von Usability-Engineering- und Software-Engineering-Methoden liegen. Zurzeit koordiniert sie das BMBF-geförderte Forschungsprojekt FUN, das sich mit der Thematik fun-of-use von Geschäftsanwendungen beschäftigt. Vor ihrer Tätigkeit am Fraunhofer IESE war sie 4 Jahre bei Hewlett-Packard im Bereich User Centered Design tätig. Sie studierte Diplom-Biologie und Diplom-Informatik an der Universität Kaiserslautern.

 

24.01.2008, PAUL HEKKERT
Department of Industrial Design, Delft University of Technology ? The Netherlands

UNDERSTANDING AND DESIGNING FOR EXPERIENCE

Emotion, and more generally experience, has become a key concept in the field of product design. Contrary to what this current focus on design and experience may suggest, every encounter and interaction with a product has always brought about an experience. By bringing this experience to the foreground of design, a shift is made from what a product offers, i.e. its functionality, to the way the product does it, for you as a user, and within the context of use.

This presentation will first set the theoretical boundaries of this phenomenon product experience. Next, an extensive account will be given of research undertaken to understand why and how people experience products. This overview includes, among others, studies on visual aesthetics, product sound perception, sensory integration, figurative meaning, and product emotions. The talk will conclude with discussing various strategies designers could employ to design [with an eye] for experience.

Prof. Dr. Paul Hekkert is full professor of form theory at the faculty of Industrial Design Engineering, Delft University of Technology. There he chairs the section design aesthetics and supervises a research group carrying out research on our sense perception and (emotional) experience of products. Paul has published on product experience and aesthetics in major international journals and is co-editor of ?Design and Emotion: The experience of everyday things? [2004] and ?Product experience? [2008]. He is co-founder and chairman of the Design and Emotion society and has co-organized four consecutive international Design & Emotion conferences. Together with a colleague/designer, he also developed an interaction-centred design approach, called Vision in Product design (ViP) that is widely applied in both education and industry. They presently work on a book in which this approach is laid down. Paul serves as a member of the editorial boards of The Design Journal, Empirical Studies of the Arts, and the International Journal of Design.

 

08.11.07, Prof. Charles Spence
Head of the Crossmodal Research Group, Department of Experimental Psychology, Oxford University

Driving by the seat of your pants!
A multisensory approach to capturing driver attention

Humans are inherently limited capacity creatures; that is, we are able to process only a restricted amount of sensory information at any given time. It should come as little surprise then that ?driver inattention? represents one of the leading causes of car accidents. What?s more, these attentional limitations are currently being exacerbated by the increasing availability of complex in-vehicle technologies, such as navigation systems, cellular phones, etc. The development of new sensor technologies means that your car will soon know that you are about to crash even before you do. However, potential legal issues preclude the implementation of automated control (e.g., braking) systems in commercial vehicles. The problem therefore becomes one of determining how best to alert drivers to potential road dangers while minimizing the incidence of false alarms (which drivers find annoying). I will review traditional approaches to warning signals design, and then describe a number of recent laboratory- and simulator-based studies detailing a novel brain-based approach to the design of auditory, tactile, olfactory, and multisensory warnings signals. The aim of this research is to develop a new class of multisensory warning signals that can direct a driver?s attention to the appropriate external location while simultaneously priming the appropriate behavioral response on the part of the driver. Such signals offer the potential for improving driver behavior in potentially dangerous situations and so reducing the incidence of road traffic accidents. Finally, if there is time, I will discuss some of the potential limitations that need to be considered when one starts to think about utilizing the body surface to present tactile information displays.

 

25.10.2007, Prof. Wayne D. Gray
Professor of Cognitive Science, Associate Dean of Graduate Studies & Research, School of Humanities & Social Sciences
CogWorks Laboratories, Department of Cognitive Science, Rensselaer Polytechnic Institute, Troy, USA

The soft constraints hypothesis: A rational analysis approach to resource allocation for interactive behavior

Soft constraints hypothesis (SCH) is a rational analysis approach that holds that the mixture of perceptual-motor and cognitive resources allocated for interactive behavior is adjusted based on temporal cost-benefit tradeoffs. Alternative approaches maintain that cognitive resources are in some sense protected or conserved in that greater amounts of perceptual-motor effort will be expended to conserve lesser amounts of cognitive effort. One alternative, the minimum memory hypothesis (MMH), holds that people favor strategies that minimize the use of memory. SCH is compared with MMH across 3 experiments and with predictions of an Ideal Performer Model. The model combines estimates of cognitive, perceptual, and motor costs (measured in time) and probability of successful memory retrievals with a reinforcement learning approach that maximizes expected utility by minimizing time. Model and data support the SCH view of resource allocation; at the under 1000-millisecond level of analysis, mixtures of cognitive and perceptual-motor resources are adjusted based on their cost-benefit tradeoffs for interactive behavior.

Professor Gray earned his Ph.D. from U. C. Berkeley in 1979. His first position was with the U. S. Army Research Institute where he worked on tactical team training (at the Monterey Field Unit) and later on the application of artificial intelligence (AI) technology to training for air-defense systems (HAWK) (at ARI-HQ Alexandria, VA). He spent a post-doctoral year with Prof. John R. Anderson's lab at Carnegie Mellon University before joining the AI Laboratory of NYNEX' Science & Technology Division. At NYNEX he applied cognitive task analysis and cognitive modeling to the design and evaluation of interfaces for large, commercial telecommunications systems. His academic career began at Fordham University and then moved to George Mason University. He joined the Cognitive Science Department at Rensselaer Polytechnic Institute in 2002.

Kollegseminar Sommersemester 2007

14.06.07, Dr. Cristy Ho
Cross-Modal Research Lab, Oxford

Crossmodal Implications for Driver Interface Design

Recent behavioural studies of multisensory integration have highlighted the existence of robust crossmodal links in information processing between various different combinations of sensory modalities. In this talk, I will demonstrate how a better understanding of these crossmodal links in information processing may have important implications for the applied domain, for example, in the design of multisensory in-car warning signals for collision avoidance. A series of laboratory-based and driving simulator studies designed to assess the relative effectiveness of various auditory and tactile warning signals in alerting and reorienting drivers? spatial attention will be presented. The potential enhanced benefits offered by multisensory audiotactile cues relative to unimodal auditory and tactile cues (in respect to their not being overridden by concurrent attentional demands / perceptual load) will also be discussed.

 

28.06.07, Prof. Dr. Lucienne Blessing
Konstruktionstechnik und Entwicklungsmethodik, TU Berlin

DRM - A Design Research Methodology

Design is a complex activity, involving artefacts, people, tools, processes,organisations and the environment in which this takes place. Design research aims at the formulation and validation of models and theories about the phenomenon of design, as well as the development and validation of knowledge, methods and tools - founded on these models and theories - to improve the design process. Design research must be scientific in order for the results to have validity in some generic, practical sense. For this, design research has to develop and validate knowledge systematically. This requires a research methodology, which does not exist for design research. The presentation will provide an overview of the Design Research Methodology (DRM) developed by Blessing and Chakrabarti. The aim of DRM is to help researchers in identifying research areas and projects, and in selecting suitable research methods to address the issues in design research. DRM emphasises the need for formulating success as well as measurable criteria; the importance of descriptive studies to increase our understanding of design in order to inform the development of design support; the importance of developing an impact model (or theory) as the basis for systematic development of design support; the need for different types of evaluation to assess the developed support, and the need to evaluate more aspects than only functionality.

 

12.07.07, Morten Fjeld
Chalmers University of Technology, T2I-Lab, Göteborg

Tangible and TableTop Interaction

The objective behind Tangible User Interfaces (TUIs) is to allow users to interact with computers through familiar tangible objects, thereby taking advantage of the richness of the tactile world combined with the power of computer-based simulations. TUIs give physical form to digital information, employing physical artifacts both as representations and controls for computational media. They lend themselves well to collaboration around intelligent tables, or what we call tabletop interaction. At the t2i Lab at Chalmers (www.t2i.se), we are expanding the boundaries of interactive technology. We do this primarily by constructing TUIs and tabletop, large-display User Interfaces (UI). These can be used in creative problem solving, collaborative work, and science education. Fields of knowledge at the t2i Lab include software (SW) for multimodal UIs, sensors and actuators, analogue and digital hardware (HW), vision-based tracking system utilizing infrared (IR), and visible light. Further areas of investigation are six-degrees-of-freedom (6DOF) UIs, automatic user analysis, and cognitive-perceptual issues.

 

24.08.07, Gitte Lindgaard
Carleton University, Human Oriented Technology Lab, Ottawa

I like it, therefore I trust it: Exploring the relationship between aesthetics, trust, and usability

We know now that people form instant impressions of, and make very reliable decisions about, the likeability of sensory stimuli even with extremely brief exposure times. Tractinsky?s claim that ?if it is pretty, it is usable? would suggest that people also decide very quickly how usable they perceive a particular piece of hardware or software to be. Likewise, there is some evidence in the literature suggesting that trust may also be formed in an instant. To the extent that both of these claims are true, these phenomena should be closely related and thus highly correlated. For product designers, this means they should primarily ensure that their wares appeal to one or more of the human senses, paying less attention to usability aspects and how specifically to achieve trustworthiness. In addressing the relationship between aesthetics, trust, and perceived usability, I propose that this relationship is much more complex than the literature indicates. Recent data supporting this complexity are presented.

Kollegseminar Wintersemester 2006/2007

26.10.06, Michael Hildebrandt
Department of Computer Science, University of York

Zeitliche Entscheidungen in dynamischen Systemen am Beispiel des when-to-act Problems

Der Vortrag beschaeftigt sich mit Untersuchungen zu zeitlichen Entscheidungen und zeitlicher Kontrolle, die im Rahmen der UK Dependability Interdisciplinary Research Collaboration (DIRC) durchgefuehrt wurden. Einleitend stelle ich die Ziele und Ergebnisse dieser Forschungsinitiative vor. Ein Schwerpunktthema des DIRC-Projekts war die Rolle des Faktors Zeit beim Betrieb verlaesslicher, sicherheitskritischer Systeme. In diesem Zusammenhang wurden Konzepte zur Funktionsteilung in der MMI (zB Dynamic Function Allocation) auf ihre zeitlichen Eigenschaften untersucht und Vorschlaege fuer eine funktionale Perspektive entwickelt ('time design'). Schliesslich wird eine Microwelt-Untersuchung zum 'when-to-act' Dilemma vorgestellt. Hierbei handelt es sich um das alltaegliche Problem, den richtigen Handlungszeitpunkt in Situationen festzulegen, in denen im Verlauf eines Prozesses zusaetzliche Informationen verfuegbar werden (und damit die Entscheidungsqualitaet verbessert werden kann), waehrend gleichzeitig die Wahrscheinlichkeit einer erfolgreichen Intervention mit fortschreitender Zeit abnimmt. Zur Interpretation der Ergebnisse wurde ein formales Modell auf Grundlage von Signalerkennungstheorie und Bayesianischem updating entwickelt.

 

16.11.06, Prof. Dr. Rainer H. Kluw
Institut für Kognitionsforschung, Helmut-Schmidt-Universität, Universität der Bundeswehr Hamburg

Komplexe Systeme und komplexes Problemlösen

Gegenstand des Vortrags sind Ansätze und Befunde der psychologischen Grundlagenforschung zum Umgang von Menschen mit komplexen sachverhalten. Im 1. Teil werden Ergebnisse psychologischer Forschung zur Analyse des Problemlöseverhaltens bei der Bewältigung komplexer Problemsituationen zusammenfassend erörtert. Der erreichte Forschungsstand muß aus methodischen und inhaltlichen Gründen als unbefriedigend bewertet werden. Aus eigenen Arbeiten wird über eine prozessorientierte Analyse des Wissenserwerbs durch ?learning by doing? beim Umgang mit einem komplexen System berichtet. Im 2. Teil werden Ansätze und Ergebnisse aus eigenen Untersuchungen zur Mensch-Maschine-Interaktion dargestellt: (1) Wissenserwerb durch Instruktion und Simulatortraining; (2) Unterstützung der Fehlerdiagnose durch integrierende Informationspräsentation.

 

23.11.06, Prof. Dr. Frank Heidmann
Interface Design, FH Potsdam

Interaction Design Patterns: Styleguides im neuen Gewand?

 

08.02.07, Prof. Dr. Jürgen Sauer
Lehrstuhl für Arbeits- und Organisationspsychologie, Universität Freiburg/CH

Gestaltung von Training für komplexe Mensch-Maschine Systeme

Der Vortrag beschäftigt sich mit Trainingsansätzen im Bereich komplexer technischer Arbeitsumgebungen. Verschiedene Trainingsverfahren (z.B. heuristische Regeln, wissensorientiertes Training, prozedurorientiertes Training) wurden in vier empirischen Untersuchungen unter verschiedenen Anforderungsbedingungen evaluiert (z.B. Gruppenarbeit, Eintreten nicht antizipierbarer Störfallszenarien, Auftreten von Umgebungsstressoren). Es werden die Ergebnisse dieser Untersuchungen dargestellt, in denen die einzelnen Fragestellungen mittels einer PC-gestützten Simulation im Anwendungsfeld der Prozesskontrolle untersucht wurden. Aufgrund eines multiplen Aufgabenszenarios ermöglicht die Simulationsumgebung (CAMS) eine differenzierte Erfassung von Leistungsbeeinträchtigungen in Abhängigkeit von spezifischen Aufgabentypen (z.B. Fehlerdiagnose, Überwachungstätigkeit, Systemstabilisierung). Neben Performanzdaten wurden Interventionsstrategien und Informationssuchverhalten der Untersuchungsteilnehmer erfasst sowie Selbsteinschätzungsdaten (z.B. Müdigkeit, mentale Anstrengung) erhoben.

 

15.02.07, Dr. Klaus-Josef Bengler
Abteilung "Forschung Mensch-Maschine Interaktion", BMW AG

Fahrerinformations- und Fahrerassistenzsysteme - Anforderungen und Methoden im Bereich der HMI

Kollegseminar Sommersemester 2006

18.05.06, Dr. Sascha Fagel
TU Berlin - Institut für Sprache und Kommunikation

Audiovisuelle Sprache: Synthese und Wahrnehmung

 

22.06.06, Dr. Dr. Norbert Streitz
Fraunhofer Institut - Integrierte Publikations- und Informationssysteme

From Interaction Design to Experience Design: Ambient Intelligence and the Disappearing Computer {$ext.ml_links.fileSymbol} (23 KB)

It seems like a paradox but it will soon become reality: The rate at which computers disappear will be matched by the rate at which information technology will increasingly permeate our environment and our lives. Computers are increasingly becoming an important part of our day-to-day activities and determine many physical and social contexts of our life. The availability of computers is one step, soon to be followed by the integration of information, communication and sensing technology into everyday objects resulting in ?smart artefacts?.

The associated visions of smart environments result in new challenges for designing interaction and experiences. Our approach is based on exploiting the affordances of real objects by augmenting their physical properties with the potential of computer-based enrichment. Combining the best of both worlds requires an integration of real and virtual worlds resulting in hybrid worlds. In this approach, the computer ?disappears? and is almost ?invisible? but its functionality is ubiquitously available and provides new forms of interacting with information. Another challenge is the shift from designing primarily interaction with information to designing experiences by being exposed to ambient displays and/or immersed in smart environments.

I will present several examples of prototypical developments. One example is the so called Roomware® approach. Roomware® refers to computer-augmented room elements like doors, walls, furniture (e.g. tables and chairs) with integrated information and communication technology that require and facilitate new forms of interaction. Roomware components are the constituents of the larger environments called Cooperative Buildings. Another example is the EU-funded proactive initiative "The Disappearing Computer" (DC), a cluster of 17 related projects designing new peoplefriendly environments in which the "computer-as-we-know-it" has no role. The general discussion will be illustrated by the DC-project "Ambient Agoras" [www.ambientagoras.org]. It aims at transforming places into social marketplaces ('agoras') of ideas and information. One application scenario is the support of informal communication between remote teams at different locations using combinations of ambient displays and mobile devices. I present examples of the smart artefacts (Hello.Wall, ViewPort, Personal Aura) we developed. In this context, I will also address the possibilities and implications of sensing and being sensed in smart environments and related issues of privacy. I will conclude with an outlook on new developments as, e.g., in the Amigo-Project ?Ambient Intelligence for the Networked Home Environment? and our activities on Interactive Hybrid Games.

 

03.06.2006, Bill Buxton
Microsoft Research

Performance by Design: The Role of Design in Software Product Development

This talk could just as well be titled "What I have learned about software product design in 8 1/2 years of working with some of the best industrial designers and film makers in the world." The underlying premise is that filmmakers and industrial designers approach the design of new products in a fundamentally different way than the software industry. More often than not, software products are green-lighted, and then work begins. With films and product design, green-lighting comes at the end of a front-end process, not the beginning. Stated another way, software projects tend to go directly to development/engineering, leapfrogging over anything that an industrial designer, for example, would recognize as a design process.

Our argument is that our industry's bypassing such an explicit and formal front-end design (or in film terms, pre-production) process lies at the root of many of our problems of quality, cost over-runs, and late delivery. Furthermore, I would argue that the absence of this front-end process lies at the root of the software industry's abysmal track record in bringing out successful new (as opposed to n+1) products. To put my argument into perspective, I will briefly summarize the process followed in film and product design, and discuss how it can apply to software product design. Along the way we touch on topics like the differences between ?sketching? and ?prototyping?, ?design? and ?usability engineering?, and how incorporating an appreciation of the differences can help improve our process.

 

06.07.06, Prof. Dr. Detlef Zühlke
TU Kaiserslautern - Zentrum für Mensch-Maschine-Interaktion

SmartFactory - Technologien für die Fabrik der Zukunft

Eine ganze Reihe von Technologien wie z.B. drahtlose Netzwerke, Smart-Phones, GPS-Navigation etc. haben in den letzten Jahren vor allem im Konsumgüterbereich einen Reifegrad erreicht, der die Frage nach einem industriellen Einsatz realistisch erscheinen lässt. Mit dem industriellen Einsatz solcher Technologien werden sich nicht nur der technische Aufbau von Fabriken verändern sondern vor allem auch deren Planung und Betrieb. Und damit wird der Mensch in eine neue Arbeitswelt gestellt werden, die nicht nur viele technische sondern auch soziale Fragen aufwirft. Für den Bereich der Mensch-Maschine-Systeme folgt hieraus, dass Engineering-Prozesse erforderlich werden, mit denen die immer komplexeren, mobileren und einem hohen Grad an Unverhersagbarkeit der Interaktionsrandbedingungen ausgestatteten Prozesse sowohl nutzergerecht als auch kosteneffizient realisiert werden können. Anhand der Technologie-Initiative SmartFactory-KL sollen die zukünftigen Herausforderungen demonstriert sowie Lösungswege diskutiert werden.

 

20.07.06, Dr. Caroline Hummels
IDStudioLab - TU Delft

Especially made for you: design for affective, tangible and personal interaction

From a design-point of view, it is rather strange to behold the present range of digital appliances. Take for example MP3 players. Although the appearance of the devices differ and some of the models have more refined interactions, the underlying principle is in most cases the same: they resemble PCs as for input (buttons), output (screen-based display) and structure (menus and decision trees). ). Although these little PCs are no longer a means to perform our work but help us to pursue our lives, they seem to have problems separating themselves from their big brother. Why is the scope of these products relatively limited and do we not find products which exploit our senses, behaviour, emotions, personality, ? in today's stores?

We are now entering an era where products can adapt to the user and even anticipate on their needs, which makes is possible, if not desirable to gear up products towards individuals, since ?the user' does not exist. This means that these products have to capitalize on all human skills, including perceptual-motor and emotional skills.

Within the ID-StudioLab of the Delft University of Technology (faculty of Industrial Design Engineering) we are developing a framework, including design principles, methods and tools, for this new generation of products. In this presentation I will discuss which aspects we consider crucial for this new theoretical framework. We elucidate these aspects with several products and methods that are developed within the ID-StudioLab, such as

  • ISH (an interactive installation to study tangible interaction),
  • Explorascope (an interactive educational toy that stimulates the language and communicative skills of multiple-handicapped toddlers),
  • EMSR (Expressive Musical Stress Reliever, i.e. a tangible music player that will help a person to relax)
  • Interactive tangible sketching (a method to design through and for movement-based interaction)

I conclude this presentation with a number of guiding principles we consider vital for designing for personal, affective and tangible interaction.

 

27.07.06, Dr. Eva Hornecker
University of Canterbury - HIT Lab NZ

A Framework for collaboration-sensitive design of tangible interaction

Tangible User Interfaces and more generally, Tangible Interaction, have developed into a booming research area within Ubiquitous Computing and Human-Computer Interface Design. This approach enables users to control and interact with computers through tangible devices and full-body interaction. These are systems that embed computing in the real world, enable users to interact with computers through tangible devices, and employ ?beyond the desktop' interaction styles. Research up to now has focused on exploring technical options, with little principled work and theory development taking place. The proliferation of computing into everyday appliances, machines and environments renders a conceptual understanding of this new interface type and knowledge supporting design ever more important. The talk will explain 'tangible interaction' as an umbrella term encompassing different technical and disciplinary approaches, allowing us to address the broader design space of embodied UbiComp scenarios. It will then introduce a framework which contributes to understanding the user experience of ?tangible interaction' and to principled design approaches that address the social use context.

Kollegseminar Wintersemester 2005/2006

03.11.05, Dr. Bernd Ludwig
Ein konfigurierbares Dialogsystem für Mensch-Maschine-Interaktion in gesprochener Sprache

Lehrstuhl für Künstliche Intelligenz, Universität Erlangen-Nürnberg

17.11.05, Frank Ritter
Steps towards a CAD/CAM system for human-computer interfaces

Applied Cognitive Science Lab, Penn State University

01.12.05, HD Dr. Martina Ziefle
Anforderungen an eine kognitive ergonomische Gestaltung mobiler Endgeräte

Lehrstuhl für Allgemeine und Arbeitspsychologie, RWTH Aachen

12.01.2006, Prof. Anthony Jameson
Usability Engineering for Intelligent User Interfaces

Deutsches Forschungszentrum für Künstliche Intelligenz DFKI GmbH

26.01.2006, Dr. Ahmet Cakir
Normungsarbeit und Usability

Ergonomic Institut für Arbeits- und Sozialforschung Forschungsgesellschaft mbH

09.02.2006, Dr. Frank Althoff
Innovative Interaktionsparadigmen für automotive Infotainmentsysteme

Anzeige- und Bedienkonzept, BMW Group

Kollegseminar Sommersemester 2005

14.04.05, Dr. Miklós Kiss
Fahrerassistenz: Ein kreativer Ausblick auf zukünftige Herausforderungen

Konzernforschung Volkswagen AG, Bereich Fahrzeugdynamik

28.04.05, Dr. Frank Flemisch
Die H-Metapher als Richtschnur für die Automation und Interaktion von Fahrzeugen: Erste Anwendungen

Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, Institut für Verkehrsführung und Fahrzeugsteuerung (Braunschweig)

12.05.05, Dr. Bernd Lorenz
Zur Rolle des Operateurs in automatisierten Arbeitsumgebungen: Ergebnisse einer Konzeptstudie mit einer komplexen Simulationsaufgabe

Deutsches Zentrum für Luft- und Raumfahrt, Institut für Flugführung (Braunschweig)

02.06.05, Axel Platz
"Gestalten heißt, in Fesseln tanzen" - Von der Anforderungsanalyse zum Visual Software Design

Siemens Corporate Technology (München)

09.06.05, Prof. Jochen Prümper
Angewandte Software-Ergonomie-Forschung im Betrieb: Ergebnisse aus Beratungsprojekten

FHTW Berlin & bao GmbH Berlin

23.06.05, Prof. Michael Burmester
Anforderungen von Studierenden an e-learning-Plattformen

Hochschule der Medien Stuttgart, Fakultät Information und Kommunikation, Studiengang Informationsdesign

07.07.05, Dr. Uwe Tanger
Anwendungsbeispiele für Performance-Monitoring in der Chemischen Industrie

Degussa AG (Hanau)

Kollegseminar Wintersemester 2004/2005

10.02.2005, Dr. Bernd Pletschen
Methode zur Bewertung der Fahrerablenkung durch Fahrerinformations-Systeme

DaimlerChrysler AG Stuttgart

27.01.2005, Marc Hassenzahl
Fakten über hedonistische Qualität oder Wege zu einer positiven Mensch-Maschine-Interaktion

TU Darmstadt

13.01.2005, Gunnar Wegner
Durchgängige Spezifikation von HMI im Automobil auf XML-Basis

IAV GmbH, Software/HMI

02.12.2004, Prof. Rainer Dietrich
Teaminteraktion unter Hochrisikobedingungen

Humboldt-Universität zu Berlin

18.11.2004, Prof. Bernd Fröhlich
Eingabegeräte und Interaktionstechniken für 3D-Anwendungen

Bauhaus-Universität Weimar

04.11.2004, Dr.-Ing. Horst Gülich
Gestaltung und Dokumentation von höheren Automatisierungsfunktionen in der Prozessindustrie

Siemens

21.10.2004, Prof. David Brown
Artificial Intelligence in Engineering Dersign: An Introduction

AI in Design Group, Computer Science Department, WPI, Worcester, MA, USA

Workshops Sommersemester 2008

10.07.2008, Workshop :: Emotion und Denken
Institut für Theoretische Psychologie, Universität Bamberg

Dieser Workshop war eine Treffen von Mitgliedern des Graduiertenkollegs Prometei und Prof. Dietrich Doerner vom Institut für Theoretische Psychologie der Universität Bamberg.

 

23.06.2008, Workshop :: Information zum Anfassen
Technische Universität München, Institut für Informatik, Fachgebiet Augmented Reality

Dieser Workshop war eine Treffen von Mitgliedern des Graduiertenkollegs Prometei und Prof. Gudrun Klinker vom Fachgebiet Augmented Reality am Institut für Information an der Technischen Universität München.

 

29.05.2008, Workshop :: Human Automation Interaction {$ext.ml_links.fileSymbol} (255 KB)
Workshop :: Display Design and Situation Awareness {$ext.ml_links.fileSymbol} (1.2 MB)

University of Illinois at Urbana-Champaign, Department of Psychology, Visual Cognition and Human Performance Division

These workshops were a get together between members of the research training group prometei and Prof. Christopher Wickens, emeritus from the Department of Psychology, Visual Cognition and Human Performance Division of the University of Illinois

 

23.05.2008, Bayesian modeling and likelihood displays

This workshop was a get together between members of the research training group prometei and Prof. Raja Parasuraman, Member of the Department of Psychology at the George Mason University, Arch Lab.

Workshops Wintersemester 2007/2008

12.02.2008, Physicality and Interaction {$ext.ml_links.fileSymbol} (236 KB)

This workshop was a get together between members of the research training group prometei and Prof. Alan Dix, Member of the Computing Department at the Lancaster University.

We live in an increasingly digital world yet our bodies and minds are naturally designed to interact with the physical. The products of the 21st century are and will be a synthesis of digital and physical elements and for the user, these will become indistinguishable. As we design hybrid physical/digital products we have to understand what we lose or confuse by the added digitality - and so need to understand physicality more clearly than before. Weitere Informationen im Blog von Alan Dix

 

08.11.2007, Prospective Interface Design

This workshop was a get together between members of the research training group prometei and Prof. Charles Spence, Head of the Crossmodal Research Group, Department of Experimental Psychology, Oxford University.

In this workshop several short talks of about 45 Minutes were given. Participants of the workshop had a lively discussion about theoretical aspects, experimental designs and empirical outcomes of the presented research projects. At the end of the workshop, Prof. Charles Spence introduced his crossmodal research lab and afterwards he received information about the research training group prometei.

Workshop Agenda

  1. ?Auditory and Multimodal Collision Warnings?. Nicola Fricke, TU Berlin
  2. ?Schema Theory for User Interface Design? Jörn Hurtienne, TU Berlin
  3. ?The Crossmodal Research Lab? Prof. Charles Spence, Oxford University
  4. ?The research training group prometei? Habakuk Israel, TU Berlin, Fraunhofer IPK

Workshops Wintersemester 2006/2007

07.11.2006, Perspectives on Intuitive Interaction

This workshop was a joint effort of the ZMMS postgraduate school prometei and the IUUI research group. The aim of this workshop was to bring together researchers from Germany and Australia to discuss topics around the concept of "intuitive use": definitions, empirical research, and design methodology.

Download of all slides {$ext.ml_links.fileSymbol} (5.8 MB) and flipchart pictures {$ext.ml_links.fileSymbol} (296 KB).

Workshop Agenda:

  1. The IUUI Perspective on Intuitive Use {$ext.ml_links.fileSymbol} (801 KB)
    Carsten Mohs, Dr. Anja Naumann & Jörn Hurtienne, TU Berlin & T-Labs
  2. Investigating Intuitive interaction with complex artefacts {$ext.ml_links.fileSymbol} (912 KB)
    Dr. Thea Blackler , Queensland University of Technology, Australia
  3. Immediately familiar! Psychological Perspectives on Intuitivity {$ext.ml_links.fileSymbol} (91 KB)
    Dr. Herbert A. Meyer, artop Berlin
  4. Animation and Continuity: Prerequisites for Intuitive Navigation in Virtual Systems
    Prof. Hartmut Ginnow-Merkert, Kunsthochschule Berlin-Weissensee
  5. Image Schemas and their Metaphorical Extensions ? New Patterns for Intuitive Interaction? {$ext.ml_links.fileSymbol} (2.0 MB)
    Jörn Hurtienne, TU Berlin
  6. Intuitive Use of Interfaces: the more Tangible the Better? {$ext.ml_links.fileSymbol} (277 KB)
    Habakuk Israel, TU Berlin, Fraunhofer IPK
  7. Realizing Intuitivity - What Developers Need {$ext.ml_links.fileSymbol} (162 KB)
    Carsten Mohs, TU Berlin
  8. Applying Intuitive Interaction: Towards Intuitive Interaction Design Methodology {$ext.ml_links.fileSymbol} (1.2 MB)
    Dr. Thea Blackler, Queensland University of Technology, Australia

Workshops Sommersemester 2006

20.07.2006, Caroline Hummels - Choreography of Interaction {$ext.ml_links.fileSymbol} (139 KB)
ID StudioLab, TU Delft

The workshop started with a talk on the theory of "Choreography of Interaction". Starting from that, participants created various mobile mp3 player prototypes, which were based on the requirements of fictitious users, using Wizard Of Oz techniques. The results of the group work were presented and rated within several dimension. The results were compared to the original user requirements and helped to understand strengths and weaknesses of the solutions.

 

04.07.2006, Bill Buxton - Sketching and Experience Design Workshop {$ext.ml_links.fileSymbol} (490 KB)
Principal Researcher, Microsoft Research

The workshop started with a talk about designing and sketching, covering historical examples and covering among others various types of products, e.g. bicycles, software tools and tangible interfaces. We continued with a deep analysis of the process of sketching and its importance in product development. The whole workshop was flanked with practicing a number of sketching techniques.